Er zijn veel dingen waarmee je rekening moet houden bij software laten ontwikkelen, voordat je met een team in zee gaat. Bedenk hoe en waarom iemand je software zou gebruiken. Bepaal of het voor werk of voor amusement is. Zorg ervoor dat het er mooi uitziet en door alle leeftijden kan worden gebruikt. Zorg ervoor dat de interface intuïtief genoeg is zodat kinderen hem kunnen gebruiken. Bepaal hoe je wilt dat je software eruitziet. Maak aantekeningen over hoe en waarom het ontwerp je aanspreekt als er een mobiele app of website is met een vergelijkbare functie. Bedenk ook hoe mensen toegang krijgen tot je software. Dit kunnen zowel ontwerpen voor desktops als mobiele telefoons betekenen. Bepaal of je doelgroep al dan niet problemen zal hebben met de compatibiliteit van het besturingssysteem en de schermgrootte.
De gebruikerservaring plannen
Je start misschien je eerste project als onafhankelijke software-ontwikkelaar. Mogelijk bent je ingehuurd om nieuwe software te ontwikkelen. Het is belangrijk om te begrijpen hoe de software zal worden gebruikt en hoe de gebruikerservaring eruit moet zien. Het volgen van ontwerppatronen is ook belangrijk bij het ontwerpen voor bruikbaarheid. Deze patronen helpen ervoor te zorgen dat gebruikers een intuïtief begrip hebben van hoe je product werkt. Er zijn honderden ontwerppatronen. Het is belangrijk om te weten welke het beste bij je behoeften past, dit is cruciaal voor het creëren van een geweldige gebruikerservaring.
Het prototype ontwikkelen
Prototypes en mock-ups zijn belangrijk om een werkend model te maken van hoe het eruit zal zien. Dit zal op den duur tijd besparen. Je kunt hiermee namelijk direct wijzigingen aanbrengen in het programma of de website. Dit kan worden gedaan in plaats van tijd te verspillen aan het maken van iets dat je misschien niet eens wilt. Het prototype is een model of patroon dat is gemaakt om te laten zien hoe iets zal werken. Het kan ook een vroege steekproef zijn of een kleinschalige versie die wordt gebruikt om een nieuw proces of nieuwe methode te testen. Mock-ups zijn vergelijkbaar, maar hebben niets functioneels ingebouwd. Ze richten zich vooral op visuele esthetiek en lay-out. Het is vooral belangrijk dat alles werkt zoals gepland voor je prototype. Zorg ervoor dat je ontwerp overal bij past voordat je verder gaat. Je team weet waar alle problemen zijn zonder al te veel tijd te verspillen aan het stap voor stap controleren van elk klein detail. Dit maakt het voor hen gemakkelijker als je tijdens de ontwikkeling iets moet wijzigen.